Tydlighet – en ledarskapsfloskel
- Jimmy Lanängen
- 8 juli 2022
- 3 min läsning
Uppdaterat: 1 juni 2023
Vad betyder det egentligen att vara tydlig? Luta dig tillbaka i några sekunder och försök att för ditt inre föreställa dig vad du gör när du är tydlig med någon. Du förklarar noggrant något för denna person? Du försöker vara pedagogisk och ge lättförståeliga instruktioner? Du är ”rak”? Det vill säga du förklarar i klarspråk vad du förväntar dig ska bli gjort?
Att vara tydlig har kommit att framstå som en mycket positiv egenskap, en egenskap man söker hos de flesta människor. Inte minst hos ledare. Det känns tryggt och liksom seriöst när man kan konstatera att en person är tydlig i sitt sätt att prata och i sitt sätt att vara. Det ges väldigt lite utrymme för andra runt omkring att missförstå och börja agera på ett opassande sätt. Saker och ting blir som det var tänkt, och när saker och ting inte blir som det var tänkt så är personen tydlig med att påpeka detta. Ungefär så tror jag många skulle beskriva egenskapen tydlighet.
Problemet med begreppet tydlighet så som det brukar användas (till exempel som en positiv egenskap hos en chef), är att tydlighet enligt denna definition blir till någonting mycket mjukt och formbart, som en klump bulldeg. Man kan fylla det med och forma det till vad man själv vill att det ska inbegripa och vara. Tydlighet kan helt enkelt betyda det du vill att det ska betyda. Att vara ”tydlig” är många gånger ett sätt att skriva om ett auktoritärt ledarskap fast med en lite mjukare term. Vad man då egentligen tänker sig är att den som talar förmår andra att förstå att det hen beordrar ska ske så fort som möjligt samt bli så bra som möjligt. Ifråga om en sådan sorts tydlighet har kommunikation ofta blivit synonymt med information. Chefen informerar och andra agerar i linje med detta. Om något går fel så informerar man om det tillbaka till chefen, som i sin tur reagerar på detta.
Tydlighet kan också hos den noggranna och pragmatiska chefen handla om att på ett mycket pedagogiskt och pragmatiskt manér instruera andra individer och grupper, alltså så att det görs på ett sätt som nästan omöjligen kan feltolkas eller missförstås. Om man tänker på tydlighet i dessa termer så är den tilltänkta ”tydligheten” hos den som talar, skriver eller på något annat sätt håller i taktpinnen, tänkt att med minsta möjliga distorsion förvandla en tanke hos denna person till ett resultat skapat av någon annan eller några andra. För en sådan chef är tydlighet, då hen kommunicerar, en fråga om teknisk kompetens rörande vad man säger och hur man formulerar sig, och det allra mesta ansvaret ligger då på chefen själv att vara organiserad, väl förberedd och skärpt.
Men tydlighet kan också fungera som en synonym till mod. Alltså att den som är tydlig egentligen är modig och inte är rädd för att säga vad hen tänker, oavsett vad omgivningen tycker. En sådan tydlighet innebär att chefen är beredd att ta ”smällar” när dessa kommer som en reaktion på hens tydlighet, och dessutom göra det med stoisk värdighet och principfasthet. För en sådan chef är rättvisa troligtvis ett ledord, och hen ser det sannolikt också som ett måste att ibland delge andra runt om kring mindre trevlig information. Det ingår liksom i rollen.
Alternativt kan tydlighet avse ett så kallat transparent ledarskap, där chefen är förhållandevis öppen med sina egna känslor och innersta tankar. Just transparent ledarskap lyft inte sällan fram som ett mycket positivt sådant. På det sättet upplevs nämligen chefen som tydlig, eftersom hen då avmystifieras och förmänskligas.
Men egentligen är tydlighet något som skapas inom andra människor. Tydlighet är inte en egenskap hos en kommunikatör, en instruktör eller en chef. Tydlighet är ett resultat som skapas inom den man kommunicerar med eller som man på något annat sätt avser att påverka. Är man ”tydlig” så lyckas man skapa sådana tankar och känslor hos andra personer att dessa plötsligt själva inser vad de borde göra och därmed också vill göra. Det är alltså något som per automatik skapar en viss motivation. En motivation som kommer inifrån. Men hur detta går till, alltså hur man på bästa sätt skapar denna tydlighet, ja det varierar förstås från situation till situation.
Jag tror dock man sällan avser ett resultat när man efterfrågar ”tydlighet”. Istället brukar man avse en egenskap hos någon, till exempel en chef. Och detta har sedan länge blivit en floskel. Men tydlighet är inte en egenskap som någon besitter, det är ett eventuellt resultat hos dem man kommunicerar med. De som är skickliga på att skapa en sådan tydlighet, de är i sin tur skickliga på att använda olika sorters kommunikation i olika situationer och med olika personer. De har en bred kommunikativ kompetens och en flexibilitet i sitt sätt att bete sig. Då kan tydlighet skapas.
Kommentarer